top of page
  • Dana Keissary

שאלות ותשובות: כל מה שכדאי וצריך לדעת על התמקדות ולימודי התמקדות

ההתמקדות (Focusing) היא גישה, שפה ופרקטיקה שפותחה ע"י פרופ' יוג'ין ג'נדלין בסוף שנות ה-70 ומאז עברה העמקה ופיתוח, נחקרה ויושמה בקרב מטופלים ומטופלות רבים בעולם עם פוסט-טראומה ובכלל.

תותים אדומים

התמקדות מאפשרת לנו להעמיק, לחקור בסקרנות ולהקשיב באמפתיה למה שקורה בחיינו, לחלקים פנימיים בתוכנו, תוך תשומת לב לרגשות, תחושות ומחשבות. תרגול ההתמקדות בחיינו מעצים את המודעות העצמית שלנו, מייצר ויסות, בהירות, שחרור גופני ונפשי ומאפשר לנו למצוא את הדרך ולנוע לקראת חיים מסופקים יותר.

איך זה עובד?

ביומיום, ובכל רגע נתון, הגוף ומערכת העצבים שלנו משדרים לנו מסרים באופן שוטף - המסרים האלו הופכים לתחושות, מחשבות ורגשות. פרפרים בבטן, מחשבות חופרות, הסחת דעת ונתק, רגשות מציפים וקשים, לחץ ודפיקות לב מהירות, כובד או עייפות: כל אלו נחשבים ״תחושות בעלות משמעות״, או בשפת ההתמקדות: תחושות מורגשות.

לא פעם אנחנו בוחרים לנסות ״להפטר״ מתחושות, רגשות או מחשבות מציקות. אנחנו מנסים "לחשוב חיובי", לנשום נשימות עמוקות, להתעלם או להדחיק כעס ועצב, לאכול משהו, לצאת לריצה, לשתות כוסית משקה אלכוהולי או לעשן סיגריה, הכל - במקום לתת מקום ולהקשיב לתחושות שעולות. ההתמקדות מלמדת אותנו דרך אחרת - להקשיב להרגשה או מחשבה, להניח לה לדבר אלינו. לאפשר לה לקבל הכרה, להיפתח, להירגע, להשתחרר, כך שנוכל לחוות, לעשות ולהיות בעולם בנוכחות, בקלות ובבהירות רבה יותר. כאשר אנו לומדות ולומדים להתמקד או למקד אחרים אנו עושים זאת יחד, לא לבד, ולכן התמורה של ההתמקדות כפולה ומסייעת לנו לנוע למקום מיטיב יותר בחיים, תוך כדי קשר אנושי, ומבלי להרגיש "לבד".


איך התפתחה הגישה? מי גילה את ההתמקדות?

את ההתמקדות גילה ופיתח יוג׳ין ג׳נדלין, פסיכולוג ופילוסוף אמריקאי. במסגרת מחקר באוניברסיטת שיקגו בשנות ה-70, ובמהלך האזנה למאות שעות טיפול מוקלטות, חקרו ג'נדלין ושותפיו את השאלה: מה הופך טיפול לטיפול טוב ומשמעותי? מתי טיפול הופך ל"מצליח" ומתי לא? מסקנות המחקר הראו שבניגוד למצופה, טיפול מוצלח לא תלוי לגמרי בהתמסרות המטופל או באיכות המטפל. במחקר התגלה שמטופלים שנתנו תשומת לב לתחושות הגוף בזמן הטיפול, שדיברו על תחושות גופניות, הקדישו לתחושות האלה זמן והגיבו אליהן, אלו המטופלים שהראו צעדים משמעותיים של שינוי ואשר חוו חוויה של טיפול מוצלח. ג'נלדין היה נחוש למצוא את הדרך ללמד את המיומנות שהבדילה בין טיפול מוצלח ללא מוצלח. והוא אכן מצא ופיתח אותה - זוהי גישת ההתמקדות. בהמשך, פיתח והעמיק ג'נדלין את הגישה, הפרקטיקה, הפילוסופיה ואת יישום ההתמקדות וגיבושה לפסיכותרפיה מבוססת התמקדות, לצד שותפים וקולגות כגון: אן וייזר קורנל, ועוד רבים וטובים אשר העמיקו את הגישה וחקרו אותה בקרב מטופלים, בקרב מטופלי פוסט-טראומה ועוד.

למה כדאי למטפלות ומטפלים ללמוד התמקדות?

התמקדות היא מפת דרכים עבורנו כמטפלים וכמטפלות. היא מעניקה לנו כלי יעיל, פרקטיקה עמוקה וכן גישה ודרך חיים. בקליניקה, ההתמקדות מאפשרת לנו להעמיק, לחקור ולהקשיב באופן עדין, לפגוש את המהות, לווסת את מערכת העצבים, לייצר סביבה בטוחה וקשובה ולהעביר למטופלים שלנו שפה וכלי לחיים. כמטפלים, ההתמקדות מחזקת את האמונה שלנו בתהליך הטיפולי וביכולת שלנו לתפקד בצורה מיטיבה - היא משפרת בפועל את איכויות הטיפול שלנו, מעמיקה את התהליכים שאנו מלווים בקליניקה ותומכת גם בנו - בחיינו האישיים ובמערכות היחסים שלנו.


אילו איכויות ו"מתנות" נותנת ההתמקדות למטפלים ולמטפלות?


ויסות ועבודה עם הגוף - היכולת להיות נוכחים בכאן ועכשיו, לבטא תחושות ורגשות, לווסת את מערכת העצבים.

עבודת עומק - היכולת והדרך להתמודד עם מצבים מורכבים, עם רבדים עמוקים.

עדינות ואמפתיה - להתמודד אחרת עם רגשות, מחשבות ודפוסים "לא טובים", ללמוד אמפתיה וקבלה.

האטה ושהייה - היכולת ללמוד להאט, להסכים לשהות - להתמודד אחרת עם אי-ודאות

עבודה עם ביקורת ושיפוטיות - לעבוד אחרת לגמרי עם שיפוטיות וביקורתיות, ללמוד שיח וכלים

הפרדה וגבולות - ללמוד להישאר בפוקוס, להתערבב פחות

היכרות עם עצמנו - להכיר חלקים בתוכנו, למפות תחושות, מחשבות ורגשות, להתחבר לתמונה הרחבה של "גם וגם".


איך לומדים התמקדות?

מתחילים בקורס בסיס למטפלים. קורס התמקדות בסיס למטפלים הוא קורס עם בסיס תאורטי רחב, לצד חלקים חוויתיים ישומיים, ובשילוב תרגול והתנסות בכל שלב, אשר מסייעים להטמעה והבנה עמוקה יותר. מאחר שאני מלמדת מטפלים ומכוונת ליישום והטמעת ההתמקדות בקליניקה אני משלבת בהכשרה את יישום ההתמקדות בפסיכותרפיה על כל רבדיה לרבות: אתיקה, סטינג, גבולות, הדהוד והעברות, ויחסי מטפל-מטופל. קורס התמקדות בסיס בהתמקדות למטפלים הוא קורס מוכר ע"י המכון הבינלאומי להתמקדות בניו-יורק והוא חלק מהמסלול המלא להכשרת מטפלים בפסיכותרפיה מבוססת התמקדות. לאחר מכן תוכלו לבחור אם להמשיך לקורס ההסמכה ולקורס הדרכה, כדי לסיים את המסלול, או להסתפק בהכשרת הבסיס, שגם היא עולם ומלואו.


ומי אני?

אני דנה קיסרי - מטפלת, מדריכה ומכשירה מטפלים ומטפלות בפסיכותרפיה מבוססת התמקדות. אני גם מגישה את הפודקאסט "טיפול למחשבה" שעוסק בנושאי טיפול, הדרכה, אתיקה, סטינג ועוד. כמי שמטפלת כבר 20 שנה ומדריכה מטפלים ומלמדת כבר עשור אני יכולה לומר שההתמקדות היא המתנה הכי גדולה שקיבלתי, והיא שינתה את הדרך בה אני נוכחת, מקשיבה ומטפלת בקליניקה לטובת המטופלים והמטופלות שלי. עבורי, זוהי זכות גדולה ללמד את הגישה ולהעביר אותה הלאה אליך.

למי הקורס הזה מתאים?

הקורס מיועד למטפלות ומטפלים ממגוון תחומי הטיפול, בעלות ובעלי קליניקה פעילה.

פסיכותרפיסטים, פסיכולוגים, עובדים סוציאלים, מטפלים בפסיכותרפיה גופנית, מטפלים באומנות, בתנועה, בהבעה, מטפלים שהוכשרו בטיפול זוגי, משפחתי, פרטני ועוד

איך מתקבלים לקורס התמקדות למטפלים?


חשוב לי לשמור על מסגרת קבוצתית אינטימית, נעימה ומקצועית, ולכן אני עורכת שיחת התאמה. אם זה נשמע לכם מסקרן, אם מזמן רציתם ללמוד התמקדות ועוד לא הגעתם לזה, אני מזמינה אותך לדבר איתי ונבדוק יחד.

מתי נפתח הקורס?


מחזור חדש של קורס התמקדות למטפלים יפתח ב-11 באוקטובר 2023 וההרשמה כבר בעיצומה. ואני מזמינה אותך לפגוש את ההתמקדות, ללמוד וליישם אותה בקליניקה ובחיים.

מהי מסגרת הקורס? והיכן מתקיים?


10 מפגשים, בימי רביעי, 09:30-15:30 בקרית אונו.

כמה זה עולה?


3,600 ש"ח כולל מע"מ

ניתן לחלק את הסכום עד 5 תשלומים. מקדמה להבטחת מקומך בקורס בסך 350 ש"ח תקוזז מהסכום הכולל.

איך נרשמים?

מוזמנים לפנות אלי בפרטי ונמשיך מכאן… רגע, אפשר בזום? יש קורס מקוון? התשובה הקצרה היא: לא. התמקדות היא גישה, פרקטיקה וכלי שעובדים דרך הגוף, דרך נוכחות אנושית ולמענה. לכן אני מאמינה בכל ליבי שהדרך הכי עמוקה וטובה ללמוד התמקדות היא בקבוצה פרונטלית שמאפשרת חוויה אנושית, מרחב בטוח, קשר עין ותהליך קבוצתי תומך ומפרה. והתשובה הארוכה? כתבתי על זה מאמר מפורט ומנומק, ואני ממליצה לקרוא אותו כאן.

bottom of page