top of page
  • Dana Keissary

מה הופך טיפול לטיפול "מוצלח"?

מטפלות, מטפלים,

האם תהיתם פעם מה הופך טיפול לטיפול מוצלח?

מה מבדיל בין טיפול איכותי שמייצר שינוי, שנחווה אצל המטופל כטיפול "טוב", לבין טיפול "לא מוצלח" או "לא טוב"?



כניסה של בית

האם זו ההכשרה שלנו? הניסיון? האם זו ההתאמה בינינו לבין המטופל? האם זו רמת המסוגלות או ההתמסרות של המטופל?

הפסיכולוג והפילוסוף פרופ' יוג'ין ג'נדלין חקר ומצא שתוכן הטיפול, המסוגלות של המטופל או הניסיון והאוריינטציה של המטפל *אינם* הגורמים הישירים לכך שהטיפול נחווה כמוצלח או לא מוצלח.

מחקר שערך פרופ' ג'נדלין באוניברסיטת שיקגו בשנות ה-70 הראה שהגורם המשפיע על הצלחת הטיפול הוא בכלל: איך המטופל מדבר ומה הוא חווה ומרגיש תוך כדי דיבור. במסגרת המחקר, ג'נדלין ועמיתיו חקרו והאזינו למאות שעות של טיפולים מוקלטים. הם מצאו שאותם טיפולים שנחוו כטיפולים מוצלחים ומספקים היו כאלה בהם המטופלים עשו משהו דומה - הם דיברו באופן ספונטני מתוך החוויה הפנימית שלהם ועצרו מדי פעם להרגיש או לדייק.

מה זה אומר?

מטופלים שחוו "טיפול מוצלח" או "טיפול טוב", היו אלה שעוצרים מדי פעם תוך כדי דיווח ודיבור ומרשים לעצמם להיות לרגע באזור קצת אחר, קצת פחות ידוע, איזור בו אין מילים, לבדוק משהו פנימה. ג'נדלין חקר לעומק והבין שהאפשרות לשהות באזור זה מאפשרת לאותם מטופלים למצוא את הדרך לחלקים לא מודעים בתוכם כמו: דימויים, סמלים, מחוות, זכרונות, קולות ומילים, שמאפשרים תובנה או תפנית פנימית המאפשרת שינוי.

המחקר המפורסם הזה הוא הבסיס לגישת ההתמקדות (Focusing) המהווה כלי חשוב ומשמעותי בעולם הפסיכותרפיה. התחושה והחוויה הגופנית הזו שאותם מטופלים עצרו להרגיש נקראת בהתמקדות "תחושה מורגשת".

ג'נדלין המשיך לחקור את הדבר "הזה" שאותם מטופלים עשו באופן טבעי ובכך פיתח את הפרקטיקה של ההתמקדות, את השפה והפילוסופיה. בהמשך העמיק ג'נדלין את שילוב הגישה בקליניקה ופיתח את מה שאנו קוראים לו היום - Focusing Oriented Therapy.

ההתמקדות היא גישה עדינה, ישירה, תחושתית ועמוקה אשר מייצרת אמון וויסות. היא כוללת בתוכה טכניקות שהן אבני בניין מרכזיות בטיפול מוצלח. ההתמקדות היא פרקטיקה וגישה חשובה עבורנו כמטופלים, והיא כלי חשוב אותו נוכל להעביר למטופלים שלנו. היא גם כלי חשוב עבורנו בחיים.

אני מזמינה אתכן ואתכם ללמוד התמקדות, גישה אשר משתלבת בכל שיטות הטיפול הקיימות, מוסיפה רובד חווייתי-גופני-פילוסופי לתהליך, ובעיקר - מאפשרת שינוי עמוק ועוצמתי למטפל, למטופל ולתהליך כולו.

הקורס מיועד לפסיכותרפיסטים, פסיכולוגים, עובדים סוציאלים, מטפלים בפסיכותרפיה גופנית, מטפלים באומנות, בתנועה, בהבעה, מטפלים שהוכשרו בטיפול זוגי, משפחתי, פרטני, בעלי ובעלות קליניקה פעילה

מה תקבלו בקורס? מה נלמד? - נלמד את שלבי ההתמקדות והטכניקה המלאה - נעמיק בתיאוריות ומחקרים התומכים בגישה - נלמד ונשכלל מיומנויות - איך להתמקד ואיך למקד אחרים - נלמד דרכים וטכניקות לצאת ממצבי תקיעות או הצפה בסשנים - נחקור את האינטגרציה בין התמקדות לבין שיטות טיפול אחרות - נלמד ונתנסה בכלים השלכתיים כגון: ציור, תנועה, כתיבה אינטואטיבית ועוד

דנה



bottom of page