top of page
  • Dana Keissary

מבוא להתמקדות - איך הכל התחיל?


גישת ההתמקדות (Focusing) התגלתה והתפתחה בשנות ה-60 ע"י אבי ההתמקדות, יוג'ין ג'נדלין. הכל התחיל בתחילת שנות ה- 60 כאשר ג'נדלין, פרופ' לפסיכולוגיה ודוקטור לפילוסופיה, היה נחוש וסקרן לחקור את השאלה: מדוע ישנם טיפולים שמצליחים, שעוזרים למטופלים להירפא ולחיות חיים מלאים יותר ולעומתם יש טיפולים שלא מצליחים.


ג'נדלין חבר לחוקרים נוספים באוניברסיטת שיקגו וביחד הם ערכו מחקר מקיף ומעמיק לבדיקת השאלה הזו. לצורך המחקר הוקלטו עשרות טיפולים ומאות שעות טיפול של סטודנטים באוניברסיטה שהסכימו להשתתף במחקר. במהלך המחקר הקשיבו ג'נדלין ומומחים אחרים להקלטות הטיפולים וניסו להבחין מה קורה בטיפולים שכן הוגדרו כמוצלחים (ע"י המטפל וע"י המטופל) ומה קורה לעומת זאת בטיפולים שלא כל הצליחו. החוקרים סברו באופן טבעי שהמפתח לטיפול מוצלח נמצא אצל המטפל: אם המטפל מקצועי, מיומן, אמפתי ובעל ותק - הטיפול יצליח.

אלא שאחרי האזנה לטיפולים רבים - ג'נדלין והחוקרים לצידו גילו שהסברה הזו אינה נכונה. כתוצאה מכך הם הניחו שהמפתח לטיפול מוצלח נמצא אצל המטופל, אולי ישנם "מטופלים טובים": מטופלים שמגיעים בזמן, שמחוייבים לתהליך ומסורים לו.

אך להפתעתם, גילו החוקרים כי גם הנחה זו אינה מעידה על טיפולים שנחשבו בעיניי המטופל, בעיניי המטפל ודרך מבחנים פסיכולוגיים שיצרו, לטובים ומוצלחים.

בהמשך, לאחר האזנות חוזרות והמשך בדיקות, גילו ג'נדלין והחוקרים כי ניתן לנבא טיפול מוצלח כבר במפגש הראשון או השני. איך זה יתכן? ג'נדלין הבחין שמטופלים מסוימים עושים "משהו" מסוים באופן טבעי, אשר מאפשר לטיפול לעבור ממימד של דיבורים, שכל והגיון, למימד של חיבור ומודעות גופנית.


בעצם, ההתמקדות היא לא גישה שהומצאה, אלא התגלתה. את ההתמקדות גילו ג'נדלין והחוקרים כאשר האזינו למאות סשנים שוב ושוב, וכאשר הצליחו להבחין ולחקור לעומק - מה זה הדבר הזה שמטופלים עושים באופן טבעי וגורם לטיפול להצליח. הדבר הזה הוא הקשבה פנימה, שהייה, וחיבור למה שג'נדלין ינסח ויגדיר מאוחר יותר כ- "תחושה מורגשת".

ההתמקדות היא גישה ודרך בה אנו עובדים עם הגוף ועם תחושות מורגשות על מנת להתחבר לרובד עמוק יותר, לשהות, להקשיב ולחוות סינכרון בין מחשבה או דיבור לתחושה פיזית ולרגש פנימי. ככה התחילה להתפתח גישת ההתמקדות ומאז היא עוד העמיקה והתפתחה לגישה טיפולית, לכלי טיפולי ודרך עבודה. אני מזמינה אתכם לצפות בסרטון ולהצטרף לקורס התמקדות למטפלים על מנת ללמוד התמקדות ולהכניס אותה לקליניקה ולחיים שלכם.


bottom of page