top of page
  • Dana Keissary

איך מרגיש להיות בודד


בדידיות היא אינה רק נחלתם של החיים לבד

אדם עומד לבד על גשר

בדידות היא הרגשה עמוקה השוכנת גם בליבם של אנשים מוקפים במשפחה וחברים.

אבל בימים אלו "בודדים" מרגישים את בדידותם בווליום גבוהה יותר.


הרגשת הבדידות היא הרגשה מאוד מוקדמת ויש לה מקורות רבים, למשל, אצל אנשים שהוריהם התגרשו, ילדים ממשפחות מרובות ילדים, ילדים שחוו מעבר לארץ אחרת, ילדים שהוריהם עבדו המון שעות וכו'.

את הרגשת הבדידות ניתן לפגוש גם במקומות שנחוו מבלבלים. מבלבלים, הכוונה לכך שהילד היה צעיר מדי על מנת לעבד אותם ולהבין אותם ברמה הרגשית העמוקה – והוא נשאר לבדו עם הבלבול. כמו במצבים של אובדן בגיל מאוד צעיר, הורים שהיו בבית אך לא היו נוכחים, הורים שלא ידעו לתפקד כשהילד היה במצוקה, הורים שלא הצליחו להגן על הילד שלהם כשהוא היה זקוק להגנה, טראומה ועוד.


החוויות הנ"ל הביאו אותנו לחוות באופן לא מודע רגשות עמוקים של "לא בטוח כאן" או "אי אפשר לסמוך על אף אחד" או "אם אין אני לי מי לי"- חוויות של בדידות.


על רצף של "הבדידות" ניתן לראות בקצה אחד אדם מסכן, חלש שאינו מצליח ליצור קשר ולא מוצא את עצמו מקצועית וחברתית ואילו בקצה השני אדם סופר מוכשר עם חיי חברה מלאים ומגוונים ויכולת לתקשר ברמה גבוהה מאוד.


לכל קצה כזה יש יתרונות וחסרונות משלו:

"הבודד הפצוע"

יתרונות: היתרון של המצב הזה הוא הפחתת הפגיעה מהסביבה למינימום. הבודד מתקשה ליצור מערכות יחסים ולכן חווה, כביכול, פחות פגיעה מהסביבה. "בודד" זה חווה בילדותו פגיעות רבות, ולכן הוא שומר על עצמו. הוא נמנע על מנת לא להיפגע והוא גם מצליח. הוא יכול להיות שעות עם עצמו, יש לו נפש של אומן ולכן יכול לפתח כישורים רבים, כמו: ציור, כתיבה ועוד.

חסרונות: מכיוון שהוא נמנע מלהיפגע הוא מונע מעצמו גם את החלקים הטובים שמגיעים ממערכות יחסים, כמו אהבה וקירבה ובנוסף אינו חווה הרגשת הצלחה, שאותה אנו מרגישים כשאנו מתעמתים עם עצמנו, עם הקשיים שלנו וגוברים עליהם.


"הבודד המוכשר"

יתרונות: המוטו שלו הוא "אם אין אני לי מי לי". הוא דוחף את עצמו ומגיע להישגים מאוד גבוהים גם ברמה האישית וגם ברמה המקצועית. אלו אנשים מאוד מתפקדים וכך הם ינהגו במערכות יחסים ובקריירה. "הבודד המוכשר" יכול להיות איש עסקים ובעל משפחה מוצלח ביותר.

חסרונות: "הבודד המוכשר" פוחד להיפגע (באופן לא מודע). הוא אינו סומך על אף אחד עד הסוף, לכן ימנע ממערכות יחסים אינטימיות ועמוקות. הוא לא נכנס לשיחות עומק רגשיות והוא נמנע מלהרגיש רגשות רבים על מנת לשמור על עצמו. הוא לא יכול להישען על מישהו או לשחרר.


בשני הקצוות הבדידות יכולה לבוא לידי ביטוי ב: חרדות ופחדים, דיכאון, כאבי גב, חוסר חשק מיני, כאבי ראש, כאבים במפרקים, בעיות נשימה, בעיות עור ועוד. רבים מהבודדים לא עושים הקשר בין הבדידות לרמה הגופנית.

רבים מאיתנו גם לא עושים את הקשר בין הבדידות להיסטוריה שלנו, לילדות שלנו, ומרגישים בודדים, כביכול בפעם ראשונה, במצבים חברתיים בחיינו הבוגרים.


התמודדות עם בדידות היא אינה פשוטה, ולכן "בודדים" רבים מעדיפים לא לטפל בבדידותם.

התמודדות עם בדידות מאלצת אותנו:

  • ללמוד כיצד לא להיות לבד – דבר שאנו כה מורגלים אליו

  • ללמוד איך לתקשר עם אחרים עם הקשיים והמשאבים שמעלות מערכות יחסים

  • לסמוך, להאמין

  • לשחרר שליטה ולוותר

  • לפגוש את כל חלקי הרגשות שלנו ועוד...


אני יודעת שההתמודדות היא קשה וכואבת ולכן אני מציעה לך ליצור איתי קשר כדי לנסות ולראות כיצד ניתן לעזור לך להתמודד.

bottom of page