top of page
  • Dana Keissary

איך ההתמקדות שינתה אותי? ואיך זה מורגש היום?

הרבה פעמים אני כותבת או אומרת בקול שההתמקדות שינתה אותי ממש.

וכשאני שואלת את עצמי במה זה מתבטא? איך זה מורגש? (כמו ששואלים בהתמקדות), אני שמה לב לכמה תחומים ותחושות מהותיות בהם ההתמקדות השפיעה עלי עמוקות.


פרח

אז בפוסט הזה הייתי רוצה לתת כמה דוגמאות לאיך ההתמקדות שינתה אותי ואיך היא מורגשת לי היום בגוף, ברגש, במערכות היחסים, ובעבודה שלי כמטפלת ומדריכה - לעומת "פעם" לפני שלמדתי התמקדות.


1. ההתמקדות עוזרת לי להתמודד עם מצבים של אי ודאות

לפני שלמדתי ותרגלתי התמקדות הייתי נלחצת במצבים של אי ודאות. כשלא ידעתי מה לעשות או מה להגיד זה עורר בי חוסר מנוחה וחוסר אונים. אפשר לומר שסימני שאלה באופן כללי לא היו הצד החזק שלי. תהליך ההתמקדות הוא בעיקר חקירה של סימני שאלה. החל משלב פינוי המרחב אשר מאפשר לי לבדוק מה שלומי ועל מה ארצה להתמקד, דרך הבדיקה איך אני מרגישה כשאני מדברת או נזכרת בנושא מסוים, ועד השלב הסופי בו אני בודקת מה ארצה לסמן בהתמקדות היום.

תהליך ההתמקדות מאפשר לי לחפש בתוכי את התשובות על ידי סימני שאלה. הוא מאפשר לי לשהות בתוך השאלות בבטחון ורוגע, גם אם אין עדיין תשובה. אני מרגישה שזו אולי המתנה הכי גדולה שההתמקדות נתנה לי - היכולת לטייל במחוזות סימני השאלה מבלי להיבהל. לשחות במימי אי הוודאות בלי לטבוע.


הטכניקה, הפילוסופיה, והתרגול של גישת התמקדות על בסיס קבוע מייצרים תחושה גופנית פנימית חזקה של ביטחון וידיעה שהתשובות יגיעו, בזמנן בצורתן ובדרכן היצירתית.


2. ההתמקדות מאפשרת לי להכיל רגשות קשים ולא נעימים, לווסת את עצמי


לפני שלמדתי התמקדות, כשעלו בי רגשות כמו עלבון או כעס היו לי שתי דרכי פעולה עיקריות: האחת היתה להסתיר או להדחיק את הרגש: "אני לא אתן לו להרגיש שהוא פגע בי" השניה היתה להוציא את הרגש החוצה מהר ומיד, בצורה לא מבוקרת, למשל: לצעוק על אחד הילדים, בגלל שטות או לא בגלל שטות.

ההתמקדות לימדה אותי קודם כל להכיר ברגש, לא משנה איזה רגש, כעס, עלבון, פחד, בדידות ועוד. בעזרת ההתמקדות למדתי להתייחס לרגש כשהוא עולה, לומר לו שלום. בהתמקדות, ככל שמתרגלים את "השלום" שאומרים לרגש (זה תירגול שדורש זמן וסבלנות) הרגש יקבל מקום. הוא לא תמיד יעלם או יפתר לפעמים הוא ישאר אבל אני אהיה יותר מווסתת, וכשאני בויסות התגובה שלי תהיה מאוזנת יותר ומתוך בחירה. היכולת שלי לומר שלום לרגש ולהכיר בו מאפשרת לי לשהות עם מטופלים ומטופלות באותו האופן - להגיד שלום גם למה שעולה מהם, להכיר, לקבל ופחות להסביר ולנתח אותם. נוסף על כך, ההתמקדות מאפשרת לי ללמד גם את המטופלים שלי להגיד שלום, להכיר ברגשות שלהם ולווסת את עצמם.


3. ההתמקדות מלמדת אותי לחיות עם כל מיני חלקים, לא לצבוע הכל בצבע אחד


לפני שלמדתי התמקדות הדברים בתוכי הורגשו במן תיוג חד יותר של "טוב" או "לא טוב". כשהיה קורה משהו טוב הכל היה נצבע בורוד ואילו כשהיה קורה משהו לא טוב הכל נצבע בצבעים כהים וחזקים.


ההתמקדות לימדה אותי לחיות עם חלקים, עם פלטת צבעים עשירה הרבה יותר. למדתי לראות צבעים שלא היו קיימים לפני כן. למדתי לראות שגם כשמשהו לא טוב קורה - לא הכל נצבע בבת אחת ובאופן מוחלט, ויש עוד חלקים ועוד צבעים שמורגשים לצידו.


למדתי לראות אותי ואת הסביבה שלי באופן יותר שלם, רב שכבתי ורב גוני: יש בי חלק שמח והרבה חלקים עצובים, יש בי חלק נרגש וחלק מפוחד בו זמנית.

בהתחלה לא הבנתי איך זה אפשרי לחוות בו זמנית רגשות שהם כביכול סותרים. אך מסתבר שאפשר וככל שמתרגלים התמקדות פלטת הצבעים ומנעד הרגשות גדל ומאפשר לנו להכיל יותר ויותר תחושות ורגשות בו זמנית. עם הזמן והתרגול זה מורגש בגוף יותר בשלום, פחות בקיצוניות. זה לא רק "טוב" או "לא טוב", זה גם וגם. באופן טבעי לגמרי, התרגול והיכולת להכיל "גם וגם" לראות ולהכיר בכל מיני גוונים וחלקים שלנו הם חלק בלתי נפרד מכל תהליך טיפולי שאני מלווה בקליניקה.

4. ההתמקדות מאפשרת לי להיות נוכחת יותר בקליניקה


ההתמקדות שינתה לגמרי את הדרך בה אני מטפלת ואפשרה לי להביא הרבה יותר בטחון, נוכחות וקבלה לתהליכי טיפול והדרכה בקליניקה. את כל הדברים שההתמקדות לימדה אותי אני מיישמת ומעבירה הלאה למטופלים ולמודרכים שלי - את היכולת לשהות בסימני שאלה ולחקור אותם, את האפשרות להתמודד טוב יותר עם חוסר ודאות, את היכולת להכיל ולהכיר ברגשות קשים בלי להדחיק או להעלים אותם, את המפגש עם כל מיני חלקים וכל מיני רגשות ואת התרגול והכלים שההתמקדות נתנה לי. את כל אלו אני מעבירה הלאה כשפה וכלי למטופלים ולמודרכים. אם אני מסתכלת היום על איך טיפלתי לפני ההתמקדות אני נזכרת ומרגישה בגוף כמה דרוכה הייתי, נחושה "לפתור" או לפצח, לתת פתרונות ולדעת מה צריך לעשות. היום אני מטפלת לגמרי אחרת בחוויה שלי - ואני מרגישה שם גם ברגעים של קושי גדול, של אי ודאות וטלטלה - איך ההתמקדות עומדת לצידי ומאפשרת לי להיות נוכחת ומלאת בטחון וקבלה עבור המטופלים והמודרכים שלי.


הזמנה לחקירה עדינה, לשינוי מיטיב


ההתמקדות שינתה אותי וממשיכה להשפיע עלי עמוקות בכל יום מחדש, בקליניקה ובחיי האישיים. אני מזמינה גם אותך לגלות את המתנות ההתמקדות, לחקירה עדינה ושינויים מיטיבים. אם זה מעניין אותך אפשר לקרוא עוד על התמקדות כאן. אם את.ה עוסק.ת בטיפול והיית רוצה ללמוד התמקדות ולשלב אותה בקליניקה ניתן לקרוא עוד כאן. ואפשר תמיד ליצור עמי קשר - לשוחח, לשאול, לבדוק אם ומה מתאים. דנה.

bottom of page